oleh: Zaharina binti Abu Hassan
Penyelia : En. Asri bin Selamat
Kemajuan teknologi maklumat pada hari ini telah memberi banyak kebaikan
terutama dalam bidang pendidikan. Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji
keberkesanan teknologi maklumat dalam pencapaian pengajaran dan pembelajaran
sekolah menengah bestari. Kajian ini melibatkan pelajar tingkatan empat
dan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggung Ibrahim,
Batu Pahat, yang sedang mengambil aliran Sains Teknikal. Aspek kajian ini
meliputi tahap penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran,
keberkesanan penggunaan teknologi maklumat, persepsi pelajar terhadap
penggunaan teknologi maklumat, masalah yang dihadapi dalam penggunaan
teknologi maklumat dan pandangan pelajar terhadap kemudahan teknologi
maklumat. Metodologi kajian adalah berdasarkan kepada soal selidik yang telah
dijalankan terhadap 52 orang responden yang dipilih secara rawak. Kajian mendapati
bahawa terdapat penggunaan teknologi maklumat dalam proses pengajaran
dan pembelajaran, dan penggunaannya berlaku secara sederhana dari segi
kekerapan penggunaan, penggunaan dalam setiap mata pelajaran dan penggunaan
peralatan teknologi seperti perakam video, slaid projector, radio atau kaset
audio. Tahap keberkesanan penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran
dan pembelajaran adalah berkesan berdasarkan kepada keupayaannya dalam
meningkatkan kefahaman, pencapaian ,kreativiti pelajar dan minat pelajar terhadap
bidang teknologi maklumat, kecuali bagi penggunaan audio dan animasi
yang mudah melencong tumpuan pelajar. Persepsi pelajar didapati menyokong
penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran. Masalah
adalah melibatkan kerosakan peralatan dan talian internet. Manakala kemudahan
prasarana adalah mencukupi dan guru-guru adalah pakar dan terlatih
dalam pengendalian teknologi maklumat.
Abstract
The development in computer technology today has brought a lot of gratification
in world of education. The purpose of this research was to investigate
the effectiveness of information technology for teaching and learning in the
smart school. This research have selected a sample that involve student in form
four and form five at Sekolah Menengah Kebangsaan Perempuan Temenggung
Ibrahim, Batu Pahat, who were taking Science Technical. The aspect of his
research were include about level of applied information technology in teaching
and learning process, identify the effectiveness of using information technology,
problem occur in using information technology, student perception by using
information technology and student opinion about information technology facilities
in its physical facility and expertise needs. The methodology have been
used by researcher was based on questionnaire that have been distributed to
52 student who have been chosen by randomly. From the finding, it show that
they have already applied information technology in teaching and learning environment
but still at average level from common tools for learning and teaching
process are more to applied technology medium such as video recorder, projector
slide, radio or audio cassettes. The effectiveness of using information in
teaching and learning show it is effectives toward in upgrade understanding,
achievement and creativity of student and enthusiasm in information technology,
except about student concentration cause of audio and animation. Student
perception show that they support of using information technology in teaching
and learning. The problem specified in condition about damage of instrument
and internet networking. There was enough of facilities and the teacher was
expert and practiced in operating information technology.
Penggunaan Internet Dalam Pendidikan Matematik
14 tahun yang lalu
teknologi amat penting buat masa kini.merupakan keperluan asas untuk kita memaju diri kita dan mengembang potensi.sebagai guru 'kita seharusnya dapt menguasainya dengan baik.
BalasPadam